zondag 29 november 2015

Aanloop naar selectie fase 1 bij EPST

Hoi! Leuk dat je mijn blog leest.

Laat ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Bart van Leeuwen, ik ben 18 jaar oud en woonachtig in Lisse. Ik wil mij hele leven al piloot worden en ga proberen deze droom te verwerkelijken. Op maandag 30-11-2015 zal ik voor de derde keer naar EPST gaan, maar voor de eerste keer voor het echte werk; het begin van de selecties! Uiteraard ben ik zenuwachtig, maar wie is dat niet voor zo iets belangrijks!?

Je krijgt in fase 1 alleen testen op de computer. De testen die ik zal krijgen beschrijf ik hieronder.

In de COMPASS-test krijg je verschillende oefeningen, je kan maximaal zeven punten halen per onderdeel, de passingscore is 24 en het maximaal te behalen punten is 42.

De onderdelen van de COMPASS-test:

Hand oog coördinatietest
Het is bij deze test de bedoeling om een wijzertje op een balletje te houden met een joystick.
Slalom
Slalommen met een klein vliegtuigje door een kronkelende weg. Dit is een vrij simpel testje. Zorg er wel voor dat je het vliegtuigje zo veel mogelijk in het midden van de weg houdt.
Rekenen
Vrij simpele sommen. Breuken, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken. Ook krijg je verhaaltjessommen (kort). Tip: als je niet uit een som komt, ga dan niet zitten stressen maar ga rustig door naar de volgende, waarschijnlijk kan je dan gewoon weer verder.
Oog hand -voet coördinatie
Deels hetzelfde als de hand oog coördinatietest maar hier wordt er nog een taak toegevoegd. Naast het wijzertje die je op het balletje moet houden met de joystick moet je ook met je voeten een balletje in het midden van een balkje houden. Uiteraard bewegen de balletjes en het wijzertje continu en hier moet je dan ook goed op anticiperen. Probeer kalm te sturen met joystick en pedalen. Zo houd je controle.
Task manager
3 cijfers onthouden en daarna invullen in de lege vakken en tegelijkertijd op rode blokjes die in het beeld komen reageren door op een knopje te drukken. Bijv:
Heading: 240
Speed: 170
Altitude: 43482
Orientation
Je moet aan de hand van een aantal instrumenten bekijken welke van de 4 vliegtuigjes hierbij hoort.

Na de COMPASS-test krijg je ook nog andere onderdelen, die zijn als volgt

Engels
Luistertest, begrijpend lezen en een kennistest

Persoonlijkheidstest
Stellingen die je met 1 van de 2 meerkeuze antwoorden moet beantwoorden.
Heb jij elke dag dat jij op de vliegschool bent geweest in pak gegaan? En wat deden de anderen?
Jep. Tijdens fase 1 en 2 is het geloof ik niet verplicht maar ik zou het gewoon doen. Hier maak je meteen een goede indruk mee. De jongens waarmee ik selectie deed hadden ook een pak aan. Liefst met stropdas tijdens fase 3!

Techtest
Hierbij word je technisch inzicht getest. Zie hieronder welke onderwerpen daar aanbod komen


Qua voorbereiding kan ik weinig meer doen;

Ik heb alle handige manieren van rekenen onder de knie (Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen). Ook heb ik rekenen met breuken nog maar een keer doorgenomen)

Ik heb een simulator bij Simflying Amsterdam gehuurd voor behendigheid met sturen in de simulator (misschien wat voorbarig gezien het pas nodig is in fase 2)

Ook heb ik op Flight Simulator X veel gevlogen met een joystick, waardoor je behendigheid traint om met zo een ding te werken

Als laatste heb ik met een natuurkunde docent gezeten voor de techtest, daarvoor hebben we de 15 onderwerpen tot in detail besproken zodat ik er veel van weet.

De 15 onderwerpen die besproken worden heb ik even opgeschreven met een voorbeeld erachter zodat je een idee van krijgt wat dit inhoud.

- Momenten wet (Moment(m) = Kracht (F) x arm (r))
- Luchtdruk (Luchtdruk(P) = Kracht(F) / Oppervlakte (A))
- Buigzaamheid van materialen (Voorbeeld: Gietijzer breekt niet)
- Werking van een 4-takt motor ( Inlaatslag(inlaat klep open), Compressieslag(inlaat klep dicht, brandstof- en zuurstofmix ontploft), arbeidsslag(de uitlaatklep gaat open), uitlaatslag(de afval lucht gaat naar buiten)
- lift op een vleugel (Dit is gebaseerd op de wet van Bernoulli. De lucht die aan de voorkant van de vleugel uiteen splitst moet aan de achterkant tegelijk weer samenkomen. Doordat de vleugel bol staat moet de lucht aan de bovenkant sneller over de vleugel heen. dit betekend dat de luchtdruk onder de vleugel hoger is, wat lift genegeerd) 
- Luchtballon (Een luchtballon stijgt op doordat hete lucht in de ballon word geblazen. Hete lucht is lichter dan de koude lucht aan de buitenkant van de ballon, die de ballon omhoog doet drukken)
- Wet van Ohm ( U(spanning in Volt) = I (Stroomsterkte in Ampère) x R (Weerstand in Ohm)
- Hydraulica (Vloeistoffen zijn niet samendrukbaar)
- Draairichting tandwielen
- Draaisnelheid tandwielen
- Magnetisme (Twee rode en twee blauwe polen stoten elkaar af, één rode en één blauwe pool trekken elkaar aan)
- Krachten
- Eigenschappen vliegtuig in kruisvlucht (Alle momenten zijn 0)
- Relatie hoogte, temperatuur, luchtdruk (Hoe hoger, hoe kouder en hoe lager de luchtdruk)
- Richting van een wegschietende steen uit een autoband

Tot zover de eerste post op mijn blog. Na de selectie fase 1 zal ik een nieuwe post plaatsen of dit gelukt is of niet.

Morgen om 11:00 de auto in om vervolgens 13:00 te beginnen aan fase 1!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten